Op Bezoek Bij...Martin van Weert
  
“Kijk, de schuurdeuren staan al open, daar is het te doen” zegt Rien als we de oprit van de boerderij van Martin van Weert op rijden.
Martin komt ons (Rien, Harry en Hans) lachend tegemoet en nodig ons uit om naar binnen te gaan. Ik ga nog even snel op en neer om m’n fototoestel te halen. Als ik terugkom hoef ik niet lang naar de heren te zoeken…juist; in de schuur.
Als ik binnenkom wordt er al druk om twee prachtige oldtimers gelopen, in dit geval trekkers. Om te beginnen een Ursus. Martin vertelt dat hij deze trekker helemaal heeft gerestaureerd. Elk boutje is los geweest. Vervolgens is deze 1-cilinder gloeikop helemaal gereviseerd en weer opgebouwd. Om de tractor nog iets extra’s te geven heeft Martin deze ook nog voorzien van een lier. Deze lier komt oorspronkelijk van een GMC en om deze werkend te krijgen is er een speciale aftakas op de tractor gemaakt.
Tegenover de Ursus staat een BM470. Deze tractor mag af en toe nog flink werken omdat deze nog wordt gebruikt voor tractor-pulling. Ook aan deze tractor heeft Martin de nodige wijzingen aangebracht, met name om deze geschikt te maken voor tractor-pulling. Achter is het nodige aangepast om de sleepwagen te kunnen trekken, en rondom de tractor kunnen gewichten worden aangebracht. Inclusief deze gewichten weegt de tractor nu ca. 5 ton!

Rien kent de collectie van Martin al een beetje en begint ons te waarschuwen dat we door moeten willen we alles gezien hebben voordat het donker wordt. We gaan naar het volgende gedeelte van de schuur en treffen daar een Daf vrachtwagen aan. Deze Daf was vroeger een brandweerwagen maar is nu voorzien van een platte bak om bijv. een tractor te vervoeren. De Daf is ook gerestaureerd en de opbouw heeft Martin ook zelf gemaakt. Je staat er niet snel bij stil maar zo’n opbouw is nog best een grote constructie van profielen en plaatstaal. De opbouw heeft dan ook flink wat uren laswerk gekost. Aan de achterkant van de vrachtwagen is een ingenieus systeem gemaakt om de rijplaten omhoog te klappen, met hulp van veerkracht. Het lijkt vrij simpel, maar als je er iets langer over nadenkt zie je dat zo’n systeem allesbehalve simpel is.

In het volgende deel van de schuur vinden we twee Daf legervoertuigen. Een Daf verkeert nog in een goede maar ongerestaureerde staat, de tweede is echter volledig aangepakt. Martin wijst ons op nog een groot verschil tussen de twee voertuigen. Hij opent de moterkap van de voorste originele Daf. Hier zien we de originele Herlules krachtbron met zijkleppen. Vervolgens wordt de moterkap van de tweede Daf geopend; een wereld van verschil. Hier is namelijk een BMW 3500cc motor ingebouwd. Met de oude Hercules-motor was overigens niet mis. Puur voor de uitdaging, voor de hobby is de BMW-motor gemonteerd. Deze heeft een aangepast vliegwiel zodat de originele drukgroep aangesloten is.
De Daf is tot de laatste schroef uit elkaar geweest. Zo is een verdeelbak vervangen, de fuseepennen zijn vervangen, zijn er nieuwe stukken in het plaatwerk gelast, nieuwe motorsteunen gemaakt, een uitlaat op maat gemaakt en is alles ook nog eens zelf gespoten, om maar een paar dingen te noemen. Al met al zo’n slordige 800 uur werk, maar het resultaat mag er zijn!

Onderweg naar de volgende schuur zien we achter het huis nog een Daf legervoertuig staan, deze is echter niet gerestaureerd. Martin geeft aan dat hij deze verder wil strippen en wil gebruiken om belangstellenden uit te leggen hoe het unieke veer- en aandrijfsysteem van deze Daf’s werken.

[Voor aanvullende informatie over het aandrijfsysteem klik hier]

We zijn aangekomen bij een afdak achter het huis. Onder dit afdak staat het vol met tractoren. Weliswaar niet in showroomstaat maar dat hoeft ook niet. Martin heeft bij elke tractor een verhaal. Zo staat er een Massey Ferguson, waar de vader op boerde toen Martin nog 18 was. Een ford Mayor, in het bezit van Martin sinds 1984. Maar ook een donor-Ursus, waarvan enkele onderdelen zijn gebruikt om de andere Ursus te restaureren. Bij deze Ursus is te zien wat voor een enorme tandwielen zijn gebruikt voor het differentieel.

We draaien ons om en lopen alweer de volgende schuur in. Deze lijkt in eerste instantie alleen in gebruik voor de opslag van veel, heel veel (auto)onderdelen. “Tjah, je zult altijd zien dat hetgeen wat je wel op voorraad hebt nooit kapot gaat” lacht Martin. Als die theorie klopt kan er niet veel kapot gaan aan bijvoorbeeld de Bmw 3500 motor.
De schuur blijkt echter nog meer binnen zijn muren te hebben dan de ‘losse’ onderdelen. Achter een deur vinden we alweer een Bmw motor, alleen ditmaal ingebouwd in een stockcar. Hier komt een andere passie van Martin naar boven; het racen. En daarvoor heeft hij deze auto zelf gebouwde. Het resultaat: ongeveer 240pk met eigen gewicht van 650kg, goed voor een topsnelheid van meer dan 200km/u op de baan. Met deze machine is hij in 1985 stockcar formule II kampioen geworden. Een heel goede prestatie, helemaal als je bedenkt dat Martin dit ook nog eens helemaal zelf bekostigd heeft. Voor uw beeldvorming; een setje slicks kostte destijds een slordige 450 gulden. Na dit succes heeft hij zich gericht op het de autocross.

We lopen weer verder. In dezelfde schuur, achter een andere deur, bevindt zich weer heel iets anders. Deze ruimte, van ca. 3 bij 6 meter is grotendeels gevuld met een grote oude Amerikaan. Een Chrystler New Yorker uit 1963 om precies te zijn. Een fraaie mooi gelijnde auto die destijds zijn tijd ver vooruit was. Onder de motorkap is de auto ook groot. Een 6,7l V8 zorgt voor aandrijving van de auto.

Nog onder de indruk van wat we allemaal gezien hebben pakken we nog een kop koffie bij Martin in de keuken. We praten nog wat na en vele foto’s van restauraties en krantenknipsels van het stockcar racen komen voorbij.
Op de terugweg bedenk ik me dat ik toch al vaak langs deze boerderij ben gereden. Een onopvallende normale boerderij. Het is bijzonder om te weten dat er achter de gevels van zo’n boerderij prachtige verhalen schuilen over een heel mooie hobby.

[Het fotoalbum vind u hier.]

Hans, Rien en Harry
 
Op bezoek bij Martin Hazenberg
lees meer...
 
Op bezoek bij...... Harrie Roelofs
  
lees meer...
 
Op bezoek bij Peter van Hamond
  
lees meer...
 
Op bezoek bij...... Piet van Kasteren.
  
lees meer...
 
Op bezoek bij………………..Joop v.d. Bogaart
  
lees meer...
 
Op bezoek bij Mari & Marian Steenbakkers
  
lees meer...
 
Op bezoek bij Ad & Nettie Lunenburg
 
Over Franse auto,s en Engelse motoren
lees meer...