Verslag technische avond Backdraft 2014
  
Op een koude novemberdag spreekt Herman de Graaf me aan met de woorden: als jullie met de club nog een keer naar de Backdraft willen kijken kun je dit het best binnenkort doen, nu ligt ‘ie nog voor een groot deel uit elkaar. Dat hoefde Herman geen twee keer te zeggen.
Een korte ronde of er interesse was binnen de club resulteerde telkens in een volmondige ja!

Er werd een datum geprikt, 4 december. Deze datum is bij de filmavond genoemd en dat was al voldoende voor het grootste deel van de inschrijvingen. Op de jaarvergadering kwamen de laatste paar aanmeldingen binnen. Geen email of bericht op internet, het maximum van 15 personen was al bereikt. Wellicht een teken dat de vorige technische avond bij de het team Backdraft goed is bevallen!

John, Herman en Niek zijn in de werkplaats van de Backdraft aanwezig deze avond en ontvangen ons warm met koffie en cake. Het is (zoals gewoonlijk) direct gezellig en ik moet Rien om 20:15u zelfs even een seintje geven om de avond te openen en John het woord te geven. Als John het woord heeft vertelt hij vol passie over hun wedstrijdmachine. Ook het afgelopen jaar zijn er enkele wijzigingen doorgevoerd. De grootste ligt open en bloot voor ons op de werkbank.

Een planetair tandwielstelsel (of: planeetwielmechanisme volgen wikipedia). En niet een, maar meerdere. Tussen de achterwielen en de koppeling. Waarom? In een notendop: het tandwielstelsel zorgt voor een versnelling, meer toeren op de aandrijfassen waardoor deze minder sterk hoeven te zijn met als beoogd resultaat: minder gewicht en minder schade.
Het klinkt simpel, maar dat is het allerminst. Kijk goed naar de foto’s en bedenk dan dat elke asje enorme krachten te verwerken krijgt. Dat aandrijfas hol is gemaakt (i.v.m. gewicht). Dat de naven achter zelf zijn gemaakt uit een massief stuk aluminium.

Daarnaast is het team druk bezig met het bouwen van twee turbo’s voor op de motor. In de zoektocht naar meer pk’s was de vorige enkele turbo niet meer toereikend. John ligt verder toe dat twee kleine turbo’s financieel een stuk aantrekkelijker zijn dan een grote. Daarnaast smoelt het wel heel mooi, twee symmetrisch geplaatste turbo’s voor op de machine.

Naast de tandwielstelsels en de turbo’s wordt ons nog veel meer uitgelegd: gewichtsbesparing door titanium kleppen, wielsnelheid van de achterwielen, temperatuurhuishouding in de motor en ga zo maar door. En het wordt door het team uitgelegd op manier dat een leek het begrijpt.
Daarnaast legt John uit hoe het voelt om de Backdraft te besturen. Het moment, dat je voor de sleepwagen staat, de motor op toeren is en je weet dat er geen weg meer terug is.

We hebben weer een prachtige avond gehad, Team Backdraft bedankt!

Hans





Klik hier voor het fotoalbum