Technische Avond van Heesch
21 juni 2012
Een weerwaarschuwing hoor ik op de radio, onderweg naar Ton van Heesch. Gelukkig dat deze technische avond binnen is.
Ton van Heesch, hoofdpersoon van deze technische avond, ontvangt ons hartelijk in een gezellige ruimte. De 25+2 gasten genieten onder een bakje koffie van de leuke sfeer in deze ruimte, vol met rallybordjes en miniaturen, het is dan ook direct gezellig.
Nadat Rien het woord aan Ton geeft heet hij ons van harte welkom en neemt ons mee naar een mobiele stalling waar een Mercedes personenbus staat. Een bijzonder model zo vertelt Ton, de bouwer was niet Mercedes zelf en hij wilde een verschil maken, een nog mooiere bus maken als Mercedes zelf. Dit uitte zich in mooie rondingen en prachtige gebogen ramen die de overgang vormen van de zijkant van de bus naar het dak. Ton is alweer een in de opbouw-fase. Een gigantisch werk. Het aluminium van de bus is niet het makkelijkste materiaal om te bewerken. En wat te denken van alle strips en steunen van aluminium die zo mooi gepolijst zijn dat ze splinternieuw lijken. Ton is al jaren met deze bus bezig (met hulp van anderen benadrukt hij) maar hij hoopt over ca. een jaar toch met de bus de weg op te kunnen.

Terwijl we bijkomen van de indrukken van de bus lopen we de schuur binnen. Hier staan diverse oldtimers in topstaat, waaronder enkele CitroŽns. Deze worden regelmatig ingezet bij bruiloften en jubilea, zo vertelt Ton.
De blikvanger van deze ruimte is een andere auto. Deze is na jaren restaureren nu eindelijk klaar.
De aanwezigen dringen om een glimp van dichtbij te zien. Ton vertelt dat dit een zeer bijzonder auto is. De lancering van de auto was door tussenkomst van de eerste wereldoorlog uitgesteld waardoor de auto splinternieuw al hopeloos verouderd was. Er is er dan ook maar een gemaakt.
De auto heeft een voor die tijd bijzondere 8-cilinder boxermotor. En enorm veel mooie details waar Ton ronduit over verteld, zoals de bekleding die getrouw aan het origineel is gemaakt en zoals het hoorde in die tijd is de auto niet gespoten maar met de hand geschilderd.
Een van de meest indrukwekkende onderdelen is toch wel de radiateur. Ton heeft deze geheel opnieuw moeten bouwen. Maar liefst 5000 buisje op maat zagen, vernauwen, vertinnen en vervolgens solderen in de radiateur. En dan vervolgens toch alles dicht krijgen, een knap staaltje vakmanschap. De bezoekers luisteren dan ook zeer aandachtig (je kon een speld horen vallen) en concluderen daarna dat ze werkelijk geen idee hadden van de hoeveelheid werk bij het zien van een dergelijke auto.

Vervolgens gaan we naar de volgende schuur. Hier staat een bijna onherkenbare Porsche 356b. Deze auto is volledig gestript. Dit was nodig na enkele (waarschijnlijk 3) dramatische restauraties. Het plaatwerk wordt op maat gemaakt en met een speciale lasmethode (koperlassen) weer op zijn plek gemaakt, de dragende delen worden overigens met CO2 en puntlassen gelast. Na het zien van de andere projecten hebben we er alle vertrouwen in dat ook dit weer een topauto wordt.
Na de uitleg van enkele werktuigen rondt Ton zijn verhaal af en is er nog tijd voor een drankje. Het einde van een zeer geslaagde technische avond.
Namens alle aanwezigen heel erg bedankt.

Hans





De website van dhr. van Heesch

Vorige pagina